راهنمای تدوین استراتژی تولید محتوا برای سایت
اگر با سئو آشنایی داشته باشید، حتما می دانید که تولید محتوا یکی از نکات بسیار مهم و ضروری برای رسیدن به اهداف سئو است. البته تولید محتوا به تنهایی کافی نیست، بلکه شما باید یک استراتژی مشخص برای تولید و انتشار محتوا در سایت خود داشته باشید تا اهداف شما در یک جهت و هم سو با یکدیگر محقق شوند. با داشتن استراتژی محتوا به راحتی می توانید میزان موفقیت خود را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت نیاز تغییر و تحولاتی روی آن بدهید.
در این مقاله از مقالات مرتبط با سئو در شیراز قصد داریم تا راهنمای تدوین استراتژی تولید محتوا برای سایت را به شما توضیح دهیم. امید است این مقاله سودمند بوده و شما را به اهداف سئو سایت خود نزدیک کند. ضمن اینکه شما می توانید سئو وبسیات خود را به گروه ساین سپرده و شاهد بالا رفتن ترافیک وبسایت خود باشید.

استراتژی محتوا جیست؟
استراتژی محتوا به زبان ساده یعنی این که برای تولید و انتشار محتوا در وب سایت خود برنامه ریزی داشته باشید. این برنامه ریزی باید کاملا دقیق و با شناخت کامل از مخاطبان و رقبا تدوین گردد. همچنین تهیه استراتژی محتوا باید هم سو و هم جهت با اهداف شما باشد. در واقع چشم انداز های شما در آینده باید استراتژی محتوای شما را رقم بزند و همچنین تمام دستورالعمل ها برای این استراتژی باید در جهت این چشم انداز ها باشد.
نکته قابل توجه این است که شما نباید استراتزی محتوا را با بازاریابی محتوا اشتباه بگیرید. استراتژی محتوا همان طور که گفتیم به معنای چشم انداز ها و اهداف شما می باشد اما بازاریابی محتوا به تمام اقداماتی گفته می شود که در جهت رسیدن به اهداف انجام می دهیم. به عنوان مثال تقویم محتوا، تولید محتوا، ترویج محتوا، باز نشر محتوا و ... .
چرا باید برای تولید محتوا استراتژی داشته باشیم؟
اجازه دهید این موضوع را با یک مثال برایتان توضیح دهیم. تصور کنید به یک مهماتنی دعوت شده اید که برای اولین بار قرار است به آن جا بروید و آدرس را به درستی بلد نیستید. حال اگر آدرس را بررسی نکنید و برای پیدا کردن آن برنامه ریزی نداشته باشید، هزینه و زمان بسیار زیادی را از دست خواهید داد. البته اگر شانس بیاورید و به موقع برسید. شاید هم زمانی به آن جا برسید که دیگر مهمانی تمام شده باشد.
استراتژی محتوا هم دقیقا به همین منظور انجام می شود. بدون داشتن استراتژی تولید محتوا سر در گم می شوید و فعالیت های شما سمت و سوی مشخصی ندارند. از طرفی اگر استراتزی نداشته باشید زمان و هزینه زیادی را صرف می کنید بدون آن که بدانید به هدف خود رسیده اید یا خیر.
مزایای تدوین استراتزی محتوا
از مهم ترین مزایا برای داشتن استراتژی تولید محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- صرفه جویی در هزینه ها
- صرفه جویی در زمان
- افزایش قدرت رقابت با رقبا
- تولید محتوای هدفمند
- جلب توجه بیش تر مخاطبان
- افزایش تعامل و مشارکت کاربران
- افزایش بازدهی و اثر بخشی محتوا
- امکان ارزیابی عملکرد
- تشخیص فرصت های جدید
- تقویت برند
مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا
از آنجایی هر اقدامی نیاز به رعایت اصول و قوانین خاص و طی کردن شرایط و مراحل مخصوص به خود است، برای تدوین استراتژی محتوا هم باید قواعد و مراحل خاصی را انجام داد. در این بخش مراحل تدوین استراتژی تولید محتوا برای سایت را بررسی خواهیم کرد.
مرحله اول: مشخص کردن اهداف
بدون شک قصد دارید از تولید محتوا به هدف یا اهداف خاصی برسید. این اهداف را مشخص کرده و حتی مکتوب کنید و جلوی چشم همه قرار دهید. این مرحله بسیار مهم است چرا که مراحل بعدی را تحت تاثیر قرار خواهد بود. به عنوان مثال اهداف شما می تواند افزایش ترافیک سایت، افزایش نرخ تبدیل، افزایش مشارکت کاربران، افزایش فروش، درآمد زایی، برند سازی و ... باشد.
مرحله دوم: شناسایی موقعیت خودتان
در مرحله ی دوم باید موقعیت کسب و کار خود را بررسی کنید. به این منظور باید مواردی از جمله ساختار کسب و کار خود، مشتریان فعلی، فرآیند تولید محتوای کنونی، تمایزهایتان نسبت به رقبا، جایگاه برندتان و ... را مشخص کنید. به عبارت دیگر باید بررسی کنید که الان در چه جایگاهی هستید و در آینده می خواهید به چه جایگاهی برسید.
مرحله سوم: شناسایی مخاطبان و نیازهای آن ها
مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ چه سوالاتی دارند و برای برطرف کردن چه نیاز هایی به شما مراجعه می کنند؟ شما باید استراتژی تولید محتوا را طوری طراحی و تدوین کنید که پاسخ تمام نیاز ها و سوالات مخاطبان را در بر داشته باشد. اگر محتوای شما نتواند مخاطبان را قانع و راضی کند، ممکن است به اهداف آینده کمی مشکل باشد.
مرحله چهارم: شناسایی رقبا
رقبای خود را باید هم در دنیای واقعی و هم در دنیای مجازی اعک از گوگل و شبکه های اجتماعی بررسی کنید. نقاط قوت و تمایز های خود نسبت به رقبا را مشخص کنید و از آن ها در استراتژی تولید محتوا کمک بگیرید. و حتی می توانید از رقبای خود ایده بگیرید و کسب و کار خود را گسترش دهید.
مرحله چهارم: مشخص کردن موضوعات محتوایی
بعد از اینکه خود و مخاطبان و رقبایتان را شناسایی کردید، باید بدانید که می خواهید در رابطه با چه موضوعاتی تولید محتوا کنید. به این منظور باید کلمات کلیدی کسب و کار خود را که یکی از مهم ترین مراحل استراتژی تولید محتوا است، شناسایی کنید. همانطور که گفتیم موضوعات باید پاسخگوی نیازهای مخاطبان شما باشد.
مرحله پنجم: تهیه تقویم محتوا
وقتی کلمات کلیدی و موضوعاتی که می خواهید راجع به آن ها محتوا تولید کنید را مشخص کردید، زمان آن فرا رسیده که یک تقویم محتوایی تهیه کنید. در تقویم محتوایی باید مشخص کنید که هر محتوا در چه تاریخی و توسط چه کسی باید تولید شده و در سایت منتشر شود. تقویم محتوا همچنین کمک می کند افراد درباره موضوعات تکراری محتوا ننویسند.
مرحله ششم: شروع کنید
پس از آن که 5 مرحله ی بالا را با موفقیت طی کردید وقت آن رسیده که تولید محتوا را آغاز کنید. توجه کنید که تولید محتوا باید با کیفیت، جذاب، منحصر به فرد بوده و همچنین بر اساس اصول سئو نوشته شده باشد.