Call to action چیست؟
اگر در حوزه ی تبلیغات مجازی و اینترنتی فعال باشید، حتما عبارت call to action به گوشتان خورده و با خود گفته اید Call to action چیست؟. در واقع کال تو اکشن که به صورت خلاصه به آن CTA گفته می شود و در زبان فارسی از آن به نام فراخون یا دعوت به عمل نام برده می شود، دعوت نامه ای است برای کاربر که عمل مورد نظر ما را انجام دهد. حال این عمل می تواند خرید، تکمیل فرم و یا هر چیز دیگری باشد. Call to action دکمه ای است که به صورت خاصی طراحی شده و کاربر باید روی آن کلیک کرده و وارد صفحه و اقدام مورد نظر ما شود. می توان گفت Call to action به نوعی هم با طراحی سایت و هم با سئو در ارتباط است.
در ادامه ی این مقاله از مقالات وبسایت ساین متخصص در زمینه ی طراحی سایت در شیراز به ذکر جزئیات بیش تری در رابطه با CTA خواهیم پرداخت.

هدف از Call to action در طراحی سایت چیست؟
هدف اصلی از طراحی دکمه ی call to action در طراحی سایت، فروش کالا یا خدمات به مشتریان سایت است. در واقع می خواهیم کاربران سایت را به خرید کالا یا خدمات خودمان ترغیب کنیم. اما برخی از سایت ها برای ترغیب ثبت نام کاربر و هم چنین دریافت اطلاعات کاربران مانند ایمیل و شماره تماس نیز اقدام به طراحی Call to action برای سایت خود می کنند. کاربران با کلیک بر روی دکمه CTA در سایت اقدام به عمل مورد نظر شما می کنند، البته متن دکمه ی Call to action باید به اندازه ی کافی جذاب و قابل توجه باشد و بتواند کاربر را به کلیک روی آن متقاعد کند.
CTA می تواند اهداف دیگری از جمله اهداف زیر نیز داشته باشد:
- مطالعه یک پست دیگر از وبسایت
- اشتراک در خبرنامه
- دنبال کردن در شبکه های اجتماعی
- تماشای ویدیو
- دانلود محتوا یا فایل
- به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
- حضور در یک رویداد
- تکمیل نظرسنجی
- عضویت در سایت
نکات مهم در طراحی Call to action
اگر چه Call to action می تواند تاثیرات فوق العاده ای روی سایت شما بگذارد، اما این به این شرط است که از آن به درستی استفاده کنید. برای طراحی دکمه ی call to action در سایت خود نکات زیر را حتما مد نظر قرار دهید:
- طراحی ظاهری مناسب: رنگ، شکل، اندازه، فضای اطراف و محل قرار گیری دکمه CTA بسیار مهم است. سعی کنید طوری این دکمه را طراحی کنید که جلب توجه کند.
- متن دکمه CTA: متن دکمه باید جذاب، مثبت، مختصر و مفید باشد. این متن نباید حالت دستوری داشته باشد و یا اینکه برای کاربر مبهم و گیج کننده باشد.
- تعداد دکمه های CTA: بیش از حد از دکمه CTA در سایت خود استفاده نکنید. چرا که کاربر خسته شده و سایت شما را ترک می کند.
- استفاده از دکمه CTA در تمام صفحات: از دکمه CTA فقط در صفحه اصلی سایت خود استفاده نکنید و سعی کنید آن را در تمام صفحات وبسایت به کار ببرید.
- هدیه دادن به کاربران: برای کاربرانی که روی دکمه CTA کلیک می کنند و فرآیند مورد نظر شما را انجام می دهند هدیه ی کوچکی مانند کتاب الکترونیکی، کد تخفیف و ... در نظر بگیرید.
Call to action و تاثیر آن در سئو
حال که با call to action آشنا شدیم، می خواهیم ببینیم تاثیر آن بر سئو چیست و آیا اصلا تاثیری روی سئو سایت دارد؟ بدون شک بله! هر اقدامی در وبسایت که بتوان توسط آن رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کرد، روی سئو تاثیر مثبتی دارد. با تعبیه دکمه Call to action در صفحات وبسایت خود می توانید ببینید کاربران به چه مباحث، محصولات یا خدماتی بیش تر علاقه دارند و با ایجاد مواردی بیشتری از این دست، ترافیک سایت خود را بالا ببرید.
همچنین دکمه Call to action تعامل کاربر با سایت شما و مدت زمان ماندن کاربر در صفحات سایت را بیش تر می کند. این موضوع سبب می شود که گوگل تجربه کاربری سایت شما را خوب تلقی کند که در نتیجه موجب ارتقا رتبه در گوکل خواهد شد.
اگر تا به حال از دکمه CTA استفاده نکرده اید، پس بجنبید، همین الان آن را طراحی کنید و از معجزه ی آن لذت ببرید.