طراحی سایت ریسپانسیو یعنی چه
آیا تا به حال هنگام وب گردی در موبایل خود با وب سایتی مواجه شده اید که به درستی در تلفن همراه شما نمایش داده نشود؟ به عبارت دیگر برای اینکه به بتوانید به خوبی محتوای سایت را مشاهده کنید، مجبور باشید زوم کنید یا از حالت زوم خارج شوید. البته امروزه این موارد کمتر به چشم می خورد و تقریبا تمامی سایت ها خود را با تمام دستگاه ها ازجمله موبایل و تبلت سازگار کرده اند، مگر سایت ها قدیمی و به روز نشده. در این مقاله از مقالات طراحی سایت شیراز به بررسی این موضوع یعنی ریسپانسیو بودن وب سایت خواهیم پرداخت.

سایت ریسپانسیو چیست؟
در بالا اشاره ی مختصری کردیم که سایت شما باید در تمامی دستگاه های دیجیتال از جمله کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت، نوت بوک و ... به درستی نمایش داده شده و سازگاری داشته باشد. به این معنی که هنگام پیمایش کاربر در صفحات سایت با دستگاه های مختلف، متناسب با اندازه و رزولوشن همان دستگاه نمایش داده شود. این همان قابلیتی در طراحی سایت است که به آن ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن گفته می شود.
اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، ممکن است بسیاری از کاربران خود را از دست بدهید. چرا که امروزه استفاده از موبایل بسیار فراگیر شده و کمتر کسی برای جست و جو های خود در اینترنت از کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می کند. پس همین حالا ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت خود را بررسی کرده و اگر این قابلیت را ندارد، سریعا نسبت به ریسپانسو کردن آن اقدام نمایید.
روش های ایجاد سایت ریسپانسیو
در گذشته طراحان سایت برای طراحی یک سایت ریسپانسیو روش های مختلفی را به کار می گرفتند. یکی از این روش ها ایجاد قالب های مختلف برای نمایس در دستگاه های مختلف بود. اما این روش معایبی از جمله هزینه و زمان بسیار زیاد داشت. بنابراین روش ایجاد اپلیکیشن های موبایل به وجود آمد که البته این روش هم دقیقا معایب پر هزینه و زمان بر بودن را داشت. اما اکنون برای طراحی سایت ریسپانسیو از متد های ریسپانسیو در برنامه نویسی وب سایت استفاده می شود که به صورت اتوماتیک سایت را با رزولوشن های مختلف تطبیق می دهد. این روش معایب روش های قبلی یعنی هزینه و زمان زیاد را برطرف کرده است.
مزایای طراحی سایت ریسپانسیو
احتمالا با مطالعه بخش قبل خودتان متوجه شده اید که مزایای طراحی سایت واکنش گرا چیست. اما به اختصار این مزیت ها را بر خواهیم شمرد:
- صرفه جویی در زمان
- صرفه جویی در هزینه
- افزایش ترافیک سایت
- عدم ایجاد محتوای تکراری
- پیشی گرفتن از رقبا