چند نکته ظریف برای بررسی سایت رقبا
شما بهعنوان مدیر یک کسبوکار آنلاین و یا یک وبمستر میتوانید از سایتهای رقبای برتر خود درسهای زیادی بیاموزید. سعی داریم در این مقاله برخی ازنکات لازم برای بررسی سایت رقبایتان را آموزش دهیم .
در دنیای رو به رشد امروزی بخش اعظمی از شرکتها بخشی از فعالیتهای تجاری و کمپینهای تبلیغاتی خود را به فضای وب و دنیای سایبری منتقل کردهاند و این موضوعی کاملاً روشن و بدیهی است. به همین دلیل ، رقابت در این فضای اینترنت برخلاف سالهای ابتدایی ظهور وب، بسیار سخت شده است . اکنون ما با انبوه سایتهایی روبرو هستیم که هر یک به نحوی سعی درفروش سرویس یا کالای خود دارند.در این میان، سایتهایی موفقتر هستند که با انجام یک سری کارهای ظریف و به تعبیری فوتوفن کوزهگری ، بتوانند توجه کاربران را به سمت خود جلب کرده و یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار گیرند.بنابراین شما بهعنوان مدیر یک کسبوکار آنلاین و یا یک وبمستر میتوانید از سایتهای رقبای برتر خود درسهای زیادی بیاموزید.
تعداد صفحات سایت
برخی برندها در شبانهروز مرتباً مطلب، پست، خبر و گزارش منتشر میکنند؛ در مقابل شرکتهایی هستند که مقالات بسیار کمتری نشر میدهند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که همیشه بیشتر به معنای بهتر نیست . یعنی تعداد صفحات بیشتر الزاما به معنای بهتر نیست . مهم کیفیت صفحاتی است که در حال حاضر وجود دارد .باید در این خصوص از یک استراتژی منسجم و برنامهریزی شده استفاده کرد.
اما با این حال یکی از عواملی که نشان میدهد که یک سایت، از سابقه و اعتبار خوبی برخوردار است و در زمینهٔ کاری خودش حرفی برای گفتن دارد، تعداد صفحات بالای سایت است. برای اینکه ببینید تعداد صفحات سایت شما - یا رقبایتان – چندتاست، پس از عبارت site: آدرس سایت را بنویسید و در گوگل جستجو کنید؛ به این صورت: site:http://webaddress.com
رقمی که در صفحه جوابها و پس از عبارت About آورده میشود، تعداد صفحات سایت را نشان میدهد
بازه انتشار
ابزاری که چنین چیزی را اندازهگیری کند وجود ندارد و یا من آن را نمیشناسم اما یکراه این است که به سراغ سایت رقبا بروید و پستهایشان را یکییکی بشمارید!
اصلا نترسید ، این کار آسان است زیرا معمولاً در کنار پستها، تاریخ انتشار آنها درج میشود.
شما با دانستن بازه های انتشار رقبای خود می توانید برای خودتان یک بازه انتشار رقابتی ایجاد کنید. مثلا اگر رقیب شما در ماه فقط 2 مطلب منتشر می کند و آنها را روز دوشنبه انتشار می دهد شما می توانید 4 مطلب در روزهای یکشنبه با نگاهی عمیق تر و کیفیت بالاتر تولید کنید تا هم زودتر از رقیب خوانده شوید و هم پر رنگ تر در نگاه مخاطبین ظاهر شوید.
ترافیک سایت
هرکس که با الفبای کار در اینترنت آشنایی داشته باشد میداند که ترافیک سایت یکی از مهمترین معیارهای سنجش محبوبیت و اعتبار سایتها به شمار میرود. ابزارهای زیادی برای تعیین ترافیک وبسایتها وجود دارد که البته در میان همه آنها مقداری بیدقتی دیده میشود. هر چه رتبه و رنک سایت بالاتر باشد (یعنی رقم اختصاصیافته به آن کمتر باشد) ترافیک سایت بیشتر خواهد بود؛ و برعکس.
سئوشناسی رقبا
سئو یا Search engine optimization موضوعی است عمومی و به همین دلیل بهراحتی میتوانید از اقدامات رقبای خود در این حوزه باخبر شوید. ما برای رسیدن به این هدف دو سرویس را پیشنهاد میکنیم: Moz و SEMrush.
Moz اطلاعات کلی مانند آنچه در رتبهبندی دیدیم را عرضه میکند ولی SEMrush تعداد عبارات مورد توجه رتبهبندی را بیان میدارد. این دو ابزار برای این هستند که ببینیم آیا سایت موردنظر از لحاظ سئو در وضعیت خوبی قرار دارد یا خیر.
اعتبار دامنه
دامین آتوریتی (Domain Authority) که به اعتبار یا قدرت دامنه ترجمه میشود، یکی از ابزارهای بررسی قدرت وبسایتهاست. Domain Authority عددی است بین صفر تا صد. هر چه این عدد به صد نزدیکتر باشد، سایت از اعتبار بیشتری برخوردار است و بیشتر میتواند چشم موتورهای جستجو را به خود جلب کند، هر چه این رقم به سمت و سوی صفر میل کند، از اعتبار سایت کاسته میشود. بهعبارتدیگر Domain Authority یک نمره کلی است که به سایت اختصاص مییابد، این رقم برای جستجوگرهای اینترنتی مهم است.
خدمات گروه ساین:
سئو در شیراز