چطور با هزینهای اندک، برندسازی کنیم؟

هر کسب و کاری برای موفقیت خود باید به فکر برند سازی برای کسب وکار خود باشد . راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید با صرف هزینهای نسبتاً اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید. در این مقاله به این موارد می پردازیم.
برندسازی یا همان برندینگ (Branding) موضوع داغ این روز هاست. امروزه در بسیاری از محافل و جلسات کاری، شنیدن این سؤالات رایج است:
برند شما چیست؟
برندینگ به چهکار میآید؟
از چه روش هایی می توان برند سازی کرد؟
برند شخصی چیست؟
و ....
برخی سؤالات هم به این سمت میرود که:
آیا برای برندینگ باید حسابی دستبهجیب شد؟
آیا برندینگ بودجه زیادی میخواهد؟
کارشناسان برندینگ چه مشخصاتی دارند؟ کجا میتوان آنها را یافت؟
از همه مهمتر اینکه حقوق این افراد چقدر است و این دستمزد بر چه اساسی محاسبه میشود؟
با اینحال خیلیها هنوز هم نمیدانند که برند و برندینگ مفهوم وسیعی را شامل میشود و فقط به لوگو و بنر تبلیغاتی محدود نیست! فارغ از تعاریف آکادمیک و اصطلاحات پیچیده، برندینگ به زبان ساده یعنی ما کاری کنیم که ذهنیت مردم نسبت به برند ما بهگونهای خاص شکل بگیرد و به دنبال آن، افراد به سراغ ما بیایند و سمت برندهای دیگر نروند. همانطور که اشاره شد، بحث برندینگ بسیار گسترده و پُرشاخه است ولی ما در این نوشتارِ جمعوجور قصد داریم راههای «برندسازی کمهزینه» را مطرح نماییم. بهعبارت دیگر، یک سری راهکارهای خلاقانه وجود دارد که شما با استفاده از آنها میتوانید با صرف هزینهای نسبتاً اندک، برند خود را ترویج و تبلیغ کنید.
در شبکههای اجتماعی حضور مستمر داشته باشید
شاید برای عدهای تعجبآور باشد که بدانند همین راهکار ساده، یکی از شیوههای مؤثر برندینگ است؛ آنهم با هزینهای ناچیز و یا شاید تقریباً بدون هزینه. اینکه شما در شبکههای اجتماعی حضور دائمی دارید، صفحه خود را بهروز میکنید و به کامنتهای مخاطبان پاسخ میدهید، همگی از زنده بودن کسبوکار و برند شما حکایت دارد.
از آنطرف، بدترین چیز برای برند سازی در شبکه های اجتماعی این است که بروز رسانی برای پست ها انجام نشود ! نکته مهمی که در این میان وجود دارد آن است که شما باید بدانید مخاطبانتان و مشتریان بالقوه و کنونی کسبوکارتان، به هنگام وبگردی، بخش عمده زمان خود را در کجا سپری میکنند.
وبلاگ نویسی کنید
ما قبلاً در مورد اهمیت و ضرورت وبلاگ نویسی برای کسبوکارهای آنلاین مطالبی ارائه نمودهایم. برخی صاحبنظران معتقدند وبلاگ نویسی، اساسیترین گام در بازاریابی جاذبهای (Inbound Marketing) به شمار میرود، زیرا به شما کمک میکند از طریق ایجاد محتواهای آموزندهای که با جستجوهای افراد منطبق است، به مشتریان واجد شرایط دست پیدا کنید: کسانی که هویت شما را دوست میدارند، گروهی بر این باورند که پس از خانواده و دوستان، وبلاگ مهمترین منبع قابل اعتماد کسب اطلاعات است.
سرویس مشتری را اولویت خود بدانید
زاپوس (Zappos) یک شرکت آنلاین بسیار موفق در حوزه فروش کفش و لباس است. این شرکت تمام فکر و ذهن خود را بر بهبود تجربه مشتری گذاشته است و با همین شیوه توانسته سایر مسائل و چالشها را حل کند و هزینه بسیاری را در بخش تبلیغات و بازاریابی صرفهجویی نماید. اهمیت و کارآمدی «تبلیغات دهان به دهان» چیزی نیست که من و شما بتوانیم آن را انکار کنیم. شما باید ارائه یک تجربه عالی به مشتری را سرلوحه کار خود قرار دهید چرا که یک مشتری راضی بسیار با ارزش است و میتواند مشتریان زیادی برای شما به همراه داشته باشد.
جمعبندی
ساخت یک برند ممکن است به صورت یک تعهد خیلی بزرگ باشد، بهویژه وقتیکه منابع محدودی در اختیارداریم، ولی همانطور که تاریخ شهادت میدهد، راههای کمهزینه فراوانی برای رسیدن به این هدف بزرگ وجود دارد که به برخی از آنها اشاره کردیم.
از برندسازی لذت ببرید!
خدمات گروه ساین:
طراحی سایت در شیراز
سئو در شیراز
مدیریت اینستاگرام
طراحی لوگو در شیراز