چگونه می توان در کسب و کارهای اینترنتی از بازاریابی عصبی استفاده کرد؟
![](/ckfinder/userfiles/images/%DB%B1%DB%B0-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C-%D9%85%D8%A4%D8%AB%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B9%D8%B5%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86.gif)
بازاریابی عصبی نوعی از بازاریابی است که به راحتی در ذهن مخاطب می ماند، هدف اصلی بازاریابی عصبی انتقال پیام های تبلیغاتی به مخاطب و افزایش احتمال خرید می باشد. در ادامه به توضیح کامل بازاریابی عصبی خواهیم پرداخت.
بازاریابی عصبی مبحثی جدید در حوزه ی بازاریابی است که امروزه بزرگ ترین شرکت های دنیا از آن برای تاثیر گذاری بیشتر روی کاربران استفاده می کنند. این موضوع نیازمند دانش دقیق در رابطه با بازار کار هر کسب و کار است که در ادامه آزمایشات انجام شده بر روی کاربران سایت و عوامل ثیر گذارتر شدن سایت ها را توضیح داده ایم.
بازاریابی عصبی
انسان دارای هیجانات غیر ارادی زیادی است که نسبت به عوامل مختلفی روی می دهد. می توان عکس العمل های مختلف انسان را در دسته بندی های مختلف هیجانی قرار داد مانند عکس العمل انسان در هنگام خشم ، شادی ، دعوا و ... انسان حتی زمانی که چیزی زیبا می بیند دارای هیجاناتی در مغز است که ممکن است به زبان نیاید و هیچ گاه نتواند آن چیزی که مغز درک کرده را به زبان بگوید ولی با این حال نسبت به آن چه که چشم ها می بینند عکس العمل احساسی نشان می دهد.
به طور کلی می توان گفت انسان نسبت به هر فعالیتی که در زندگی روزمره خود انجام می دهد در مغز واکنش های متفاوتی نشان می دهد. زیرا مغز توجه و رفتار را به سمت جایی که لازم است، با توجه به موقعیتی که فرد با آن مواجه شده است هدایت میکند.
موضوع مورد بحث ما در این زمینه نحوه استفاده مفید از عملکرد مغز در جهت سود آوری در فروش است. که در ادامه به توضیح بیشتری در این رابطه می پردازیم.
بازاریابی عصبی چیست و چگونه بر فروش تاثیر می گذارد؟
(NeuroMarketing) بازاریابی عصبی تکنیکی است که به کمک آن از مغز انسان تصاویری گرفته می شود که می تواند احساسات و واکنش های مغز را نسبت به چیزهای مختلف نشان دهد.
این علم از سال 2002 تاکنون معرفی شده ولی در سال های اخیر توجه به این موضوع بسیار افزایش یافته و هنوز هم جای پیشرفت در این علم بسیار زیاد است. با این حال شرکت های بزرگ از (NeuroMarketing) بازاریابی عصبی در جهت رشد و بهبود شرکت و در نهایت افزایش سود کلی استفاده کرده اند.
دلیل مفید واقع شدن (NeuroMarketing) بازاریابی عصبی در خرید انسان ها این است که انسان ها زمانی که قصد خرید دارند و خریدی انجام می دهند رفتاری که از خود نشان می دهند 95% به صورت ناهشیارانه است و با تنها 5% هوشیاری کالای مورد نظر خود را تهیه می کنند. این موضوع به این معنا است که خرید کردن برای مغز انسان یک عملی مانند دفاع از خود در هنگام احساس خطر ، عقب کشیدن دست هنگام برخورد با جسمی تیز و ... نخواهد بود و مغز برای تصمیم به خرید تا زمانی که منجر به خرید شود می تواند تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گیرد.
بر فرض مثال ، تصورکنید وارد مغازه کفش فروشی میشوید و قصد خرید کفش دارید . کفشی نظر شما را جلب کرده و از فروشنده میخواهید که آن را امتحان کنید اما فروشنده خیلی سرد رفتارمیکند و به سوالات و خواسته ی شما اهمیت نمیدهد .این موضوع به راحتی شما را از خرید منصرف خواهد کرد .
البته عکس این قضیه نیز صادق است . فرض کنید شما به تازگی کفشی خریده اید و در حال حاضر دیگر واقعا به کفش نیاز ندارید ، به طور اتفاقی وارد مغازه کفش فروشی ای میشوید . برخورد بسیار خوب فروشنده و اجناس مرغوب مغازه آن شما را ناآخودگاه متمایل به خرید یک کفش دیگر میکند در صورتی که به تازگی کفش خریده اید و در حال حاضر نیاز ندارید .
بازاریابی عصبی چگونه کار می کند؟
بعد از دانستن این که رفتار مغز انسان در هنگام هیجانات مختلف متفاوت است ؛ این سوال پیش می آید که چگونه شخص دیگری می تواند به واکنش های مغز دیگران دست پیدا کند و در جهت سود آوری در فروش استفاده کند؟
برای دسترسی به واکنش های مغز با استفاده از نقشه برداری های ذهنی کاربرد های مختلف مغز بررسی می شود. این کار به کمک دستگاه های مختلفی برای بررسی واکنش های مغز انسان در سال های اخیر ساخته شده است که EEG و FMRI مهم ترین آن ها هستند.
چگونه (NeuroMarketing) بازاریابی عصبی انجام دهیم؟
(NeuroMarketing) بازاریابی عصبی نیازمند بررسی حوزه ای است که قصد دارید در آن بازاریابی کنید. مثلا واکنش افراد نسبت به خرید لباس یا یک خوراکی شاید بسیار ساده تر باشد تا نسبت به خرید خودرویی گران قیمت یا ملکی با ارزش.
برای مطالعه سایر مقالات طراحی سایت کلیک کنید.
خدمات گروه ساین:
طراحی سایت در شیراز
سئو در شیراز
مدیریت اینستاگرام
طراحی لوگو در شیراز