بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) نوعی بازاریابی است که در آن پیام تبلیغاتی به صورت دهان به دهان (Word of Mouth) در میان مخاطبان پخش میشود. در ادامه به توضیحات کامل تری درباره این موضوع خواهیم پرداخت.
در بازاریابی ویروسی، همانطور که ویروس از شخصی به شخص دیگر منتقل میشود، در این نوع بازاریابی تبلیغ محصولات یا خدمات برند نیز از یک شخص به شخص دیگر منتقل میشود. در دنیای اینترنت همه چیز کمی متفاوتتر است و بازاریابی ویروسی به تکنیکی از بازاریابی گفته میشود که در آن یک برند از خدمات شبکههای اجتماعی، ایمیل و سایر تکنولوژیها برای تبلیغات خود استفاده میکند. با توجه به همه گیر شدن اینترنت میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که این روش یکی از راههای قدرتمند بازاریابی محسوب میشود.
تا به حال برای همه ما پیش آمده است که نتوانیم بین چند فیلم سینمایی یا رستوران یک مورد را انتخاب کنیم. در چنین شرایطی معمولا به بخش نظرها مراجعه کرده و با خواندن پیشنهاد دیگران اقدام به تصمیمگیری میکنیم. یا زمانی که یکی از دوستانمان از کیفیت محصولی راضی است ما نیز نسبت به خریدن آن محصول تشویق میشویم. این موارد نمونههایی از بازاریابی ویروسی هستند و امروزه به لطف شبکههای اجتماعی این نوع بازاریابی بیش از پیش قوی شده است.
استراتژیهای بازاریابی ویروسی
برای اینکه یک محتوا بتواند مانند ویروس به سرعت در میان مخاطبان منتشر شود، باید موضوع جالبی داشته باشد و به آسانی به اشتراک گذاشته شود. همچنین باید طوری طراحی شده باشد که بتواند حق مطلب را به طور خلاصه بیان کند. محتواهایی که موضوع آموزشی یا سرگرمی دارند معمولا موفقتر هستند و به سرعت در فضای مجازی پخش میشوند. در ادامه به معرفی تکنیکهایی میپردازیم که بر موفقیت بازاریابی ویروسی تأثیرگذار هستند:
1- مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید
اولین گام برای راهاندازی کمپین بازاریابی ویروسی این است که ببینید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و در کدام شبکههای اجتماعی بیشتر فعالیت میکنند. هیچ تبلیغی خود به خود ویروسی نمیشود و باید علاوه بر جذابیت، پیغام صحیحی را به دیگران منتقل کند. به همین دلیل است که انتخاب یک کانال صحیح برای تبلیغات اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا میتواند پیغام شما را به دست مخاطبان مناسب برساند. بهعنوان مثال اگر مخاطبان هدف شما خانمهای مجرد بین 18 تا 24 سال هستند شبکه اجتماعی پینترست محل مناسبی برای تبلیغات شما است زیرا 80 درصد کاربران این شبکه اجتماعی را خانمهای جوان تشکیل میدهند.
2- ویدئو تهیه کنید
یکی از تکنیکهای موثر در بازاریابی ویروسی ویدئو است زیرا مخاطبان را با محصولات و خدمات درگیر میکند. یک ویدئوی آموزشی یا سرگرمکننده تهیه کنید و در سایتهایی مانند یوتیوب یا سایر سایتهای به اشتراکگذاری ویدئو منتشر کنید. زمانی که ویدئوی شما از نظر شخصی جالب و مفید باشد آن را با دوستانش نیز در میان خواهد گذاشت و به این ترتیب ممکن است در سراسر اینترنت منتشر شود. هرقدر یک ویدئو جنبه آموزشی یا سرگرمی بیشتری داشته باشد، پرطرفدارتر خواهد بود.
3- احساسات مخاطب را برانگیزید
بازاریابی ویروسی 100 درصد با احساسات در ارتباط است. بنابراین برانگیختن احساسات مخاطب موثرترین تکنیک بازاریابی ویروسی است. اما چگونه میتوان این کار را انجام داد؟
یک محتوای دوست داشتنی یا منزجرکننده تولید کنید
در آن واحد یا زرنگ باشید یا خنگ
دیگران را خوشحال کنید یا عصبانی
پیغام احساسی بازاریابیهای ویروسی باید به اندازهای قوی باشد که بتواند سریع توجه مخاطب را جلب کند.
4- خدمات یا محصول ارزشمندی را رایگان عرضه کنید
چه کسی بدش میآید کالا یا خدمات با ارزشی را مجانی دریافت کند؟ «رایگان» یکی از قدرتمندترین کلمهها در دنیای بازاریابی است. به همین دلیل در بسیاری از کمپین بازاریابی ویروسی، برند برای جلب توجه مخاطبان خود اقدام به عرضه رایگان کالا یا محصولات میکند. با انجام این کار شاید نتوانید همین امروز یا فردا به سود مورد نظر خود برسید اما مطمئن باشید که توجه دیگران به برند شما جلب میشود و در آینده نزدیک نتیجه آن را خواهید دید.
این تکنیک چگونه روی مخاطب تأثیر میگذارد؟ کلمه «رایگان» باعث جلب توجه مخاطب میشود و زمانی که به وبسایت یا فروشگاه شما مراجعه کند توجهش به مابقی اجناس نیز جلب خواهد شد. همچنین مطمئن باشید که این موضوع را با دوستان و اعضای خانواده نیز در میان خواهد گذاشت. فراموش نکنید که برای به دست آوردن چیزی باید ابتدا برای آن خرج کنید.
5- در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید
واقعیت این است که این روزها یک برند با عدم فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین و... نمیتواند به موفقیتهای بزرگ دست پیدا کند. زمانی که افراد تأثیرگذار یک صنعت محصولی را تبلیغ میکنند، مخاطبان بیشتری را به سمت یک برند جذب خواهند کرد. اینفلوئنسرهای صنعت خود را پیدا کنید و محصول یا خدمات خود را در اختیار آنها قرار دهید. سپس از آنها بخواهید که در صورت تمایل تجربه خود را با مخاطبان در میان بگذارند. این افراد فالوئرهای زیادی دارند و به دیده شدن برند شما کمک میکنند. همچنین اگر محصول شما توسط افراد متخصص و باتجربه توصیه شود تأثیر خوبی روی مخاطبان خواهد داشت.
6- کار غیرمنتظره انجام دهید
اگر میخواهید توجه مخاطبان را جلب کنید باید یک کار غیرمنتظره و جدید انجام دهید. مردم زمانی که احساس کنند سوژه یک کار قدیمی است هرگز سراغ آن نخواهند رفت. بزرگ و جالب نشان دادن یک محصول کاری است که همه برندها برای تبلیغ محصولات خود انجام میدهند. به فکر ایدههای جدید باشید.
7- با استفاده از مقاله بازاریابی کنید
اگر در مقاله نویسی مهارت دارید از این فرصت استفاده کنید زیرا مقالات ارزشمند نیز ممکن است با سرعت در میان دیگران پخش شده و همهگیر شوند. ناگفته نماند که مقالهها باید موضوع سرگرمکننده یا آموزشی جالبی داشته و مطابق اصول نگارشی نوشته شده باشند. همچنین میتوانید با استفاده از نرمافزارهای مخصوص برای مقالههای خود ویدئو تهیه کنید.
سایر مقالات طراحی سایت
خدمات گروه ساین:
طراحی سایت در شیراز
سئو در شیراز
مدیریت اینستاگرام
طراحی لوگو در شیراز