پشتیبانی سایت چیست ؟
قبل از این که بخواهیم به موضوع اصلی یعنی ” پشتیبانی وب سایت ”بپردازیم بهتر است مختصرا به مفهوم واژه ی پشتیبانی بپردازیم :
یا ساده تر پشتیبانی چیست ؟
پشتیبانی سایت چیست : پشتیبانی محدوده ای از خدمات است که با کمک نرم افزار ها و یا سخت افزار های کامپیوتری یا دیگر وسایل الکترونیکی یا مکانیکی ارائه می شود. به طور کلی سرویس های پشتیبانی سعی دارند مشکلات کاربران یا محصولات را برطرف کنند و به نحوی آنان را حمایت کنند .

حال به سراغ مفهوم و تعبیر دیگری از پشتیبانی وب سایت میرویم :
پشتیبانی سایت مجموعه اقداماتی است که توسط مدیر سایت و یا پشتیبانی وب سایت جهت بقای وب سایت از لحاظ فنی صورت میگرد ، که پشتیبانی وب سایت معمولا به دو دسته تقسیم می شود
- پشتیبانی سایت از لحاظ فنی 2- پشتیبانی سایت از لحاظ محتوایی
تمامی مسائل فنی سایت مثل : رفع مشکلات وب سایت ، رفع خطاهایی که ناگهانی رخ میدهد وسبب باز نشدن بعضی از صفحات وب میشود ، بروزسانی فنی و امنیتی وب سایت در دسته پشتیبانی فنی سایت قرار می گیرند .
پشتیبانی محتوایی به این معنی است که مقالات و مطالب جدید در سایت قرار دهیم ، مطالب قدیمی تر و قبلی وب سایت را با توجه زمان بروز رسانی کنیم و هر کار دیگری که شامل محتوای متنی و تصویری و اطلاعاتی وب سایت است .
حتما تا این جا با مفهوم پشتیبانی وب سایت آشنا شده اید ، اما پشتیبانی وب سایت را چه کسی یا کسانی به عهده میگیرند ؟
۱- مدیر یا مدیران وب سایت
2- تیم پشتیبانی وب سایت
که در ادامه قصد داریم به مزایا و معایت هر کدام بپردازیم :
1- مدیر یا مدیران وب سایت : معمولا کم هزینه ترین حالت پشتیبانی وب سایت ، پشتیبانی وب سایت توسط مدیر وب یا مدیران سایت است ، و در اصل مهم ترین مزیت این حالت توجیه اقتصادی آن است
باتوجه به فراهم شدن بستر های لازم در کشور امکان ایجاد یک وب سایت به تنهایی و حتی بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نیز فراهم شده است و هر شخصی حتی بدون داشتن کوچک ترین اطلاعات در این زمنیه و با کم ترین هزینه میتواند مدیر یک وب سایت باشد
تا این جا همه چیز خوب است و مطئنا همین روند باعث توسعه روز افزون وب پارسی شده است .
اما این روند یک مشکلی دارد :
برپایی یک وب سایت نیاز به پشتیبانی و بروز رسانی مداوم دارد ، و باتوجه به این که مدیر وب سایت ممکن است اطلاعات کافی در این زمینه را نداشته باشد ، در این مرحله حفط و بقای وب سایت دچار بحران می شود
یا یک مثال ساده تر ، تماشای تلویزیون احتیاج به هیچ دانشی ندارد
و معمولا تمامی توضیحات لازم توسط فروشنده ارائه خواهد شد اما آیا مراقبت از آن هم به همین صورت است ؟
پاسخ بدون شک خیر است :
در صورتی که مراقبت های لازم بر اساس اصول آن انجام نشود
حتما پس از مدتی مشکلاتی رخ خواهد داد و امکان تماشای تلویزیون وجود نخواهد داشت
که معمولا مدیر یا مدیران وب سایت در این مرحله سعی میکنند
خود با جستجو و طرح سئوال مشکلات خود را حل کنند اما این راه حل نیازمند صرف وقت بسیار جهت کسب تجربه است .
که اگر بخواهیم این مرحله را نیز با مثال قبل توضیح دهیم :
معمولا باتوجه به این که دانش لازم را ندارید باید دوره های آموزش های لازم را بگذارنید
و یا اگر وقت کافی جهت گذراندن دوره هارا نداشته باشید سعی میکنید
خودتان با آزمون و خطا نسبت به رفع مشکلات اقدام کنید ، که گاهی امکان موفقیت وجود دارد
و گاهی امکان بدتر شدن مشکل و یا حتی از بین رفتن وسیله خواهد شد
پس پشتیبانی به این حالت معایبی زیادی خواهد داشت .
۲- تیم پشتیبانی وب سایت :
در این حالت همان طور که مشخص است تیم پشتیبانی یا شخص پشتیبان به بروز رسانی و یا ارائه آموزش های لازم می پردازد
تیم پشتیبانی و یا فرد پشتیبان واقعی مطئنا دوره های لازم و تجریبات لازم را بدست آورده است و به نحوی میتوان گفت پشتیبانی شغل وی است . پس با ریز نگری و دقت به جزئیات به رفع مشکل میپردازد .
بنابراین مشکلات فنی وب سایت را در سریع ترین زمان ممکن شناسایی و به رفع آن میپردازند . اما پشتیبانی به واسطه تیم پشتیبانی معمولا رایگان نخواهد بود و هزینه هایی را در پی خواهد داشت .
شاید بتوان گفت تنها عیب این روش هزینه بر بودن آن باشد . اما مشکلات وب سایت در زمان کوتاه تری برطرف خواهند شد .
مطئنا مزایای بیشتری نسبت به حالت قبلی دارد.
و از نظر اقتصادی نیز هزینه های صرف شده با این شرایط توجیه کننده خواهد بود.
خدمات گروه ساین:
طراحی سایت شیراز